SELAMAT DATANG KE BLOG INI..TERIMA KASIH..

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday 20 August 2011

KAWAN VS SAHABAT...

Assalamualaikum..

Hari ini aku nak bercakap tentang tajuk diatas..
korang x yah la tanya benda yang dah korang dah tau..huhu..
tajuk "kawan vs sahabat"..hehe..
Mesti ada yang pelik dengan tajuk ni kan..
ada yang bertanya aku
apa beza kawan dengan sahabat?

Hurm..
korang pernah dgr tak ayat ni..
"mempunyai seorang sahabat yang menghargai adalah lebih baik daripada seribu kawan yang mementingkan diri sendiri"
agak-agak korang kenapa ada perbezaan antara sahabat dan kawan?
kenapa ayat tu tak leh ubah jadi
"mempunyai seorang kawan adalah lebih baik daripada seribu sahabat"?
pelik kan ayat dia,,huhu..
dari situ kite leh tau bezanya tapi mngkin susah nak menerangkannya..huhu..

Aku ni senang sangat nak dapat kawan..
walau kat mana aku prgi aku akan jumpa kawan..
tapi adakah aku boleh cakap  kawan yang aku jumpa tu sahabat?
adakah setiap kawan yang aku jumpa tu akan berada di sisi aku tak kira senang atau susah?
adakah kawan itu akan datang ketika aku memerlukan dia?
atau adakah kawan itu akan bersama aku ketika aku senang sahaja?
hurmm..persoalan yang selalu bermain di kepala aku..

Mungkin kawan itu adalah seseorang yang kite baru kenal..
mungkin juga seorang yang berhubung secara luaran sahaja..
dari segi dalaman kawan itu tidak mengenali kita pun sebenarnye..huhu..

Tapi...
sahabat pula macam mana?
bagi aku sahabat  adalah seorang yang mengenali kita luar dan dalam..
semua masalah boleh dikongsi bersama...
sentiasa ada di sisi kita apabila kita memerlukannya..
tapi yang paling pentng susah untuk ditemui...kan?
hurmm...mungkin disebabkan sahabat ni sukar ditemui kita akan sayang dan menghargai sahabat ini..huhu...(teori sendiri)..

Pada zaman Rasullullah s.a.w pun pejuang yang bersama Rasullullah dipanggil sahabat..
mungkin darjat sahabat ini lebih tnggi berbanding kawan..
apa-apa pun aku sangat bersyukur aku mempunyai kawan yang dipanggil sahabat..
dia lah yang selalu mengambil berat fasal aku..
dia lah yang menggembirakan hati aku semasa aku bersedih..
dia lah yang selalu muncul ketika aku bersendirian..
dia lah yang selalu menghulurkan bantuan..
dan dia lah yang selalu membuatkan wajah aku tersenyum..huhu..



Kepada sahabat-sahabat aku..
aku sangat berterima kasih sebab menerima aku seadanya..
walaupun bahasa aku selalu menyakitkan korang tapi korang x pernah marah aku..
aku harap persahabatan kita akan kekal sampai bila-bila..

Aku harap korang semua akan temui sahabat sejati korang..
kat sini aku sertakan lagu yang sentiasa buat aku mengingati sahabat aku..
dengar lah lagu teman sejati dari brothers..
terima kasih semua..


selamat mendengar..

2 comments:

  1. awesome...it is coming from your heart..for sure friends u have lot of friends who care for u...

    ReplyDelete
  2. huhu..speking lak mamat jawa ni..huhu..dr hati ke hati ni..huhu..terharu x? haha..

    ReplyDelete