SELAMAT DATANG KE BLOG INI..TERIMA KASIH..

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 10 September 2011

T.I.D.U.R

Assalamualikum..


Hari ni aku nak tulis pasal TIDUR..huhu..
semua makhluk kat muka bumi ni tau apa itu tidur kan..(kecuali tumbuhan..huhu..)
tidur memang suatu yang penting dalam hidup seharian..
cuba bayangkan kalau seharian tak tidur..
mesti semua kerja tak jalan..
rasa letih berlebihan..
kurang memberi tumpuan / perhatian..
jadi cepat marah..
dan yang paling menakutkan adalah berisiko terlibat dalam kemalangan..huhu..
Memang banyk akibatnya kalau tak tidur ni..kan??


Mungkin ada yang tak tahu tentang ni..
orang dewasa memerlukan 6-8 jam sehari..
kalau kurang dari 6 jam mngkin masalah2 di ats akn berlaku..hehe..
tapi...kalau terlebih tidur pulak lain lak jadinya..huhu..

#tiba-tiba teringat zaman duduk kat asrama..
tidur tak kira masa..balik sekolah je lempar beg trus tidur..
kadang-kadang makan tengah hari pun terlepas sebab tidur punya pasai..
bangun-bangun je warden dah terpacak dalam dorm suruh prgi prep..huhu..
tapi bila malam je mata terbeliak..macam dah puas sangat tidur...
kalau dibandingkan dengan burung hantu memang kalah burung hantu..haha..

Hurmm..tidur pun ada koata gak..
kalau dah banyak sangat tidur masa muda ni esok bila dah tua dah tak mau tidur lak..
kita kena la pandai mengatur jadual hidup kita..
jangan la tidur bnyak sangt sampai semua kerja tak leh jalan..
dan jngn la kerja kuat sangat smpai masa tidur pun tak ada..huhu..
biar lah tidur kita hari-hari adalah tidur yang berkualiti..hehe..


Aku selalu dengar bila dah tua kita dah x boleh tidur sangat..
selang sejam mesti terjaga..(mungkin sesetengah orang..huhu)
bagi aku mungkin sebab terlalu banyk tidur msa muda..
tapi memang semakin kita tua semakin kurang masa tidur..
ini memang sudah ditetapkan..
tapi kita fikirlah secara positif..
masa tua la kita nak dekatkan diri dengan tuhan..(bagi yang jauh dengan tuhan..huhu..)
tak payah la dah tua-tua pun msih lagi keluar masuk kelab malam..
malu la dengan orang sekeliling..
huhu..
kalau tetiba jaga jam 2, 3 pagi..terus ambik wudhuk buat solat tahjud dengan solat taubat..kan bagus..
sebab tu la masa tua kita x selalu trjaga..ada hikmahnya..huhu..
tapi yang muda pun apa salahnya buat kn..hehe..

Hurmm..ok lah..
setakat ini dulu...
harap tidur kita brkualiti..
jangan tidur tak sedar diri sudah...huhu..
ok..assalamualaikum..







4 comments:

  1. hehe..jom3..kalo tido skrg gerenti trlebih tido..haha..

    ReplyDelete
  2. kuikui...nk jd beby bole le tdo lame2

    ReplyDelete
  3. haha..ko nk jd beby..wah...baby tua leh le..haha..

    ReplyDelete