SELAMAT DATANG KE BLOG INI..TERIMA KASIH..

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 22 September 2011

LELAKI SOLEH

Assalammualaikum..

Lama dah saya tak menulis kat sini..huhu..
hari ni tetiba rasa nak berkongsi sesuatu..hehe..
hurmm,,,sebelum ni saya ada tulis tntng ciri-ciri wanita idaman lelaki..
terima kasih sebab sudi baca dan komen..
saya terima komen daripada seorang kawan dia suruh buat pasal lelaki pulak..huhu..
oookkkk lah..hari ni saya nak kongsi pasal ciri-ciri lelaki soleh..
ciri-ciri yang patut perempuan sekarang cari..hehe..

paradigma mukmin

Kata orang lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya..kannn?
tapi kena ingat..lelaki yang baik tak semestinya soleh..
tetapi lelaki yang soleh itu semestinya baik..
setuju tak? hehe..

Hurmm..sebenarnya orang-orang soleh bukan lah makluk yang susah dikenali..
mereka pun manusia biasa macam kita tetapi memiliki suatu kelebihan yang tiada pada manusia biasa..
dalam Al-Quran ada menjelaskan tentang lelaki soleh..


“Dan diantara ahli kitab ada sekelompok orang yang berlaku lurus. Mereka membaca ayat-ayat Allah di malam hari, sedang mereka bersujud (maksudnya, mengerjakan solat malam sambil membaca kitabullah). Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, mereka mengajak pada kebaikan dan mencegah dari perbuatan mungkar, dan mereka bersegera mengerjakan kebaikan-kebaikan. Mereka itulah orang-orang yang soleh”. (Ali Imran 133-134).


biasanya, tanda-tanda lelaki soleh adalah :-
1.   Seseorang secara tekun dan sabar menunaikan kewajiban pokok, seperti solat 5 waktu, zakat dan puasa Ramadhan. Kemudian dia menjalankan ibadah tambahan, baik berupa solat sunat, puasa sunat serta bersedekah dijalan kebaikan.

2.  Seseorang yang menjauhi perbuatan dosa besar, seperti membunuh, berzina, sihir, memakan harta riba, menganiaya anak yatim, derhaka kepada orang tua, dan sumpah palsu.

3.  Seseorang yang cakna dengan keadaan sekelilingnya. Ketika disekitarnya banyak orang yang meninggalkan kewajipan, dia mengajak mereka mengerjakan kewajiban itu. Begitu pula ketika disekelilingnya banyak orang melakukan perbuatan dosa, dia mencegah agar perbuatan itu dijauhi atau dihentikan. Jika dia memiliki ilmu, dia memberi nasihat dengan perkataan atau melalui tulisan. Singkatnya, hatinya tidak tenteram ketika melihat perintah Allah diabaikan dan larangan Allah dikerjakan.

4.  Seorang yang sentiasa bersemangat untuk menambah kebaikan, baik ilmu, keimanan dan amalan. Dia tidak merasa puas dengan kebaikan yang sudah diperoleh dan tidak merasa jenuh untuk berbuat yang lebih baik. Setiap kali kita bertemu dengannya, dia akan selalu lebih baik dari sebelumnya.

5.  Seorang yang mendedikasikan dirinya untuk sungguh-sungguh untuk menjalankan solat tahajjud di akhir malam. Dalam solat itu dia bacakan ayat-ayat yang mampu dia hafal dari Al Qur’an. Jika boleh, hafalannya selalu bertambah dari waktu ke waktu. Namun tidak bererti jika apa yang dihafalnya, hilang kembali.

6.  Seorang lelaki soleh tidak akan membiarkan di dalam rumahnya ada perilaku-perilaku buruk yang boleh mengundang kemurkaan Allah SWT.


7.  Seorang lelaki soleh tidak mungkin akan berbuat zalim kepada saudara semuslim, apalagi kepada orang tua, mertua, isteri dan anak-anaknya. Tidak semua suami boleh memenuhi kewajipannya terhadap keluaraga secara adil, tetapi bagi seorang lelaki soleh, dia akan berusaha sekuat kemampuannya. Dia hanya akan berhenti berusaha jika sudah tidak ada lagi jalan yang boleh ditempuh. Jika usaha maksima telah ditempuh, tetapi hasilnya tidak memadai, dengan lapang dada dia akan meminta maaf atas kekurangan dirinya. Singkatnya, mustahil dilakukan oleh seorang lelaki soleh untuk membiarkan keluarganya menderita, bahkan terlintas dalam fikirannya pun tidak. Seorang lelaki soleh akan menghargai pendapat atau pandangan isterinya dan keluarganya, meskipun tidak semestinya akan selalu menurutinya.

8.  Seorang lelaki soleh bersikap lapang dada dan memaafkan kekurangan isteri dan anak-anak beserta keluarganya. Seorang lelaki soleh tidak akan membuka aib-aib keluarganya di depan umum. Membuka aib keluarga sama dengan membuka aib diri sendiri. Seorang lelaki soleh tidak akan mengkhianati kepercayaan keluarganya. Didepan keluarganya dia baik, dan ketika jauh dari keluarganya pun, dia tetap baik.

9.  Seorang lelaki soleh tidak takut kepada isteri atau anak-anaknya serta keluarganya, tetapi takut kepada Allah yang selalu mengawasinya. Berbeza dengan banyak lelaki yang manis di depan isteri dan mertuanya, tetapi sebaliknya ketika jauh dengan isteri. Dan yang paling utama, seorang lelaki soleh bersedia bertanggungjawab menghadapi tuntutan Allah di akhirat ketika ditanya tentang anak-anak dan isterinya.


Oleh itu, kepada kaum wanita, jika anda ingin mendirikan rumah tangga..carilah lelaki yang soleh..
yakni boleh membimbing anda dunia dan akhirat..
Rasullullah s.a.w bersabda..

“ Sesempurna keimanan seorang mukmin, ialah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kalian ialah yang paling baik kepada isteri – isterinya “. ( HR. At-Tirmidzi )

Hurmm..sama-sama lah kita berusaha untuk menjadi seorang lelaki yang soleh..
(saya cakap ni sebab saya pun seorang lelaki..hehe)
baiklah..setakat ini saja tuk hari ni..
diharap apa yang saya kongsikan ini diterima baik oleh semua..

Assalammualaikum..

sumber : sini..

4 comments:

  1. kat mane lah lelaki soleh ak yek...hahaa joreng mlm2

    ReplyDelete
  2. haha..cri kt msjd..ada kot..hehe...

    ReplyDelete
  3. HAHAA...kene pi masjid la ni yek hehe

    ReplyDelete
  4. kata nk laki soleh..kang aku bg fahrul kng bru tau..hehe..

    ReplyDelete