SELAMAT DATANG KE BLOG INI..TERIMA KASIH..

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday 12 August 2011

MINYAK WANGI HARAM???

Assalamualaikum..

Hari ni aku nk cakp tntng minyak wangi..
aku yakin 100% semua orang ada pakai minyak wangi kan..hehe..
sapa yang x nak wangi kan..
skrg ni cari je kat mana2 ada je jual minyak wngi..mcm2 jenis pulak tu..huhu..



Tapi aku bukan la nak ckp pasal jenis minyk wangi ni..
aku nak cakp pasal pendapt org tntang minyak wangi ni..
mcm-mcm pndapat diaorg bagi..
yang aku x puas ati sgt depa kta minyk wngi ni haram sebab ada alkohol..
minyk wngi yg elok yang dia jual je...
ceeh...nmpk sgt buat bisnes..haha..

Korang jngn la cpt sgt percya kata2 org lain..
cuba rujuk fatwa-fatwa yang dikeluarkan jakim..
kan senag..yakin..
kalau korang malas nak cari biar la aku tunjuk..huhu..
ini fatwa jakim keluarkan..

Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak.


Hurm..nmpak sgt kan minyk wangi ni bukan haram..
tolong la pnjual kat luar sna jngn menggunakan fatwa palsu semata-mata nak lakukan jualan..
jangn smpai abg long fadil marah..Ehh siaal laah~ puiih! ..hehe..


Aku ni bukan la nak ckap pandai..tp setahu aku semua proses pembuatan minyk wangi mmg kena campur alkohol..
kat sini aku letak sekali formula kimia pembuatan alkohol..


alcohol + carboxylic acid = ester


Ester2 ada lah minyak wngi..(untk sapa2 yg x tau..hehe)..
nampak kan setiap formula mngunakan alkohol..
jadi x payah la lps ni korang perlu prgi ke kdai yang kononnya jual minyak wangi tanpa alkohol..huhu..


ok..setakat ni je..
aku harap korang jngn cepat melatah nak beli sesuatu barangn..
rujuk pada sumber yang boleh dipercayai..


ok..Assalammualaikum...



No comments:

Post a Comment